Organizacje zarządzające aktywami i usługami serwisowymi rozproszonymi na dużym obszarze stale poszukują sposobów na optymalizację swoich działań. A im większy zasięg i skala działalności, tym trudniej planować, monitorować i skutecznie reagować na wszelkie odchylenia. W takich organizacjach optymalne wykorzystanie zasobów, nie tylko pod względem kosztów, ale również wpływu na środowisko ma kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiego poziomu usług oraz konkurencyjności na rynku. Efektywne wykorzystanie aktywów staje się jednak możliwe dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, dostosowanym do specyficznych potrzeb organizacji.
Wysokie koszty utrzymania serwisu oraz trudności w planowaniu i śledzeniu postępu prac techników to tylko niektóre z wyzwań, przed którymi stają firmy zarządzające zasobami na szeroką skalę. Przykładem skutecznego wsparcia w pokonywaniu tych trudności jest wdrożenie systemu opartego na rozwiązaniach SAP EAM oraz komponentach pakietu Axians NEO Suite w firmie Enercon.
Dzięki dogłębnej wiedzy firmy Enercon w zakresie istniejących procesów i kompleksowej znajomości branży udało się wspólnie opracować rozwiązanie idealnie dopasowane do jej potrzeb. Wykorzystując zaawansowaną technologię rozszerzeń pakietu NEO Suite, udało nam się ulepszyć i rozbudować istniejące struktury SAP EAM. W rezultacie powstał system, który nie tylko odpowiada na wyzwania operacyjne, ale także pozwala optymalnie uwzględnić unikalne wymagania i najlepsze praktyki firmy Enercon.
Enercon: 5 tysięcy techników, jedna platforma
Enercon to globalny producent turbin wiatrowych, świadczący również usługi serwisowania turbin, który stanął przed wyzwaniem optymalizacji procesów serwisowych i zarządzania majątkiem w skali globalnej. Mowa o sieci obejmującej ponad 32 tysięcy zainstalowanych wiatraków w ponad 30 krajach i współpracy z 5 tysiącami techników oraz wieloma podwykonawcami. Rocznie oznaczało to ponad 1 mln wykonywanych zleceń konserwacji i napraw. Tak duża skala działania wymagała usprawnienia planowania, redukcji kosztów oraz wdrożenia narzędzi, które umożliwiłyby dynamiczne reagowanie na zmiany w harmonogramie pracy.
Wśród głównych wyzwań zidentyfikowano: wysokie koszty utrzymania i serwisu z powodu nieefektywnego wsparcia IT w zakresie planowania, trudności w monitorowaniu i efektywnym reagowania na odchylenia w realizacji zadań terenowych w ciągu dnia oraz wysoki nakład pracy związany z dokumentowaniem i fakturowaniem wykonanych zadań serwisowych.
W oparciu o sprawdzoną i rozbudowaną międzynarodową sieć serwisową, obejmującą ponad 32 000 zainstalowanych turbin wiatrowych w ponad 30 krajach, oraz współpracę z 5000 techników i licznymi podwykonawcami, firma Enercon nieustannie dąży do dalszej optymalizacji swoich procesów. Realizacja ponad miliona zleceń konserwacyjnych i naprawczych rocznie, świadczy o skuteczności istniejących przepływów pracy i wysokiej jakości świadczonych usług. Z drugiej strony nowoczesne rozwiązania cyfrowe zaoferowały dodatkowe możliwości uwolnienia nowego potencjału, udoskonalenia planowania i dalszego zwiększenia szybkości reakcji. W ramach ciągłego rozwoju struktur zarządzania usługami i aktywami firma Enercon podjęła decyzję o wdrożeniu innowacyjnych narzędzi, które pozwoliłyby jej podnieść już i tak wysokie standardy i zwiększyć doskonałość świadczonych usług.
W odpowiedzi na te wyzwania Axians Neo Solutions & Technology GmbH wdrożył rozwiązania oparte na SAP EAM oraz Axians NEO Suite w tym aplikację mobilną. Początkowe działania obejmowały wdrożenie aplikacji mobilnej oraz uruchomienie kluczowych funkcjonalności systemu, takich jak harmonogramowanie, optymalizacja tras dojazdu wraz z nawigacją do miejsca wykonywania serwisu. Kolejne etapy obejmowały rozwój aplikacji oraz implementację optymalizatora harmonogramowania NEO Scheduler.
Główne cele, które zrealizowano w ramach projektu:
- Automatyzacja procesów serwisowych i eliminacja redundancji danych,
- Poprawa komunikacji w czasie rzeczywistym między dyspozytorami a technikami terenowymi,
- Wprowadzenie dynamicznego planowania z uwzględnieniem warunków pogodowych oraz bieżących ograniczeń operacyjnych,
- Redukcja czynności administracyjnych, pozwalająca zespołom skupić się na kluczowych zadaniach operacyjnych.
Wdrożone rozwiązania umożliwiły efektywne zarządzanie zasobami na szeroką skalę, redukując czas przestoju i podnosząc poziom satysfakcji klientów. Aplikacja NEO Mobile zapewniła technikom dostęp do kluczowych informacji bezpośrednio w terenie, co przełożyło się na szybsze reakcje i wyższą jakość usług. Kluczową zmianą okazał się optymalizator harmonogramowania, który pozwolił na lepsze wykorzystanie zasobów, dzięki aktualizacji prac techników, nie jak do tej pory raz dziennie, a w sposób ciągły w reakcji na bieżące zakłócenia. Dzięki temu wyeliminowano nieproduktywne sloty czasowe techników podczas prac w terenie.
W efekcie wdrożone zmiany przyniosły zauważalne rezultaty, w tym:
- Zwiększenie produktywności
- Zwiększenie liczby obsługiwanych zasobów
- Redukcję czasu pracy biurowej.
Kluczowe korzyści biznesowe:
- Optymalizacja procesów za sprawą wyeliminowania oprogramowania pośredniczącego i interfejsów między systemami od różnych dostawców,
- Optymalizacja liczby zleceń na technika dzięki:
– lepszemu planowaniu z uwzględnieniem warunków pogodowych, informacji o ruchu drogowym i trasach;
– uwzględnienie optymalnych kwalifikacji i dostępności części zamiennych,
– synchronizacja w tle dzięki NEO Mobile.
Rozwój i optymalizacja
Wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych otwiera przed organizacjami szereg nowych możliwości, takich jak sterowanie głosem, transmisje obrazu, skanowanie kodów urządzeń podlegającym serwisowaniu czy sztuczna inteligencja wspierająca planowanie i zarządzanie zasobami. Dzięki tym innowacjom przedsiębiorstwa świadczące usługi w terenie są przygotowane na dalsze wyzwania w szybko zmieniającym się środowisku biznesowym i technologicznym.
O znaczeniu rozwiązań zorientowanych na użytkownika i zwiększeniu wydajności obsługi klienta:
Axians NEO Suite – cyfryzacja usług serwisowych
Oprogramowanie do zarządzania usługami serwisowymi w terenie znajduje zastosowanie w wielu branżach. Od firm zajmujących się inżynierią mechaniczną, transportem, usługami publicznymi po branże takie jak budownictwo czy zarządzanie nieruchomościami. Korzyści płynące z zastosowania tego rozwiązania stają się szczególnie widoczne w dużych organizacjach – im większa liczba techników i realizowanych zleceń, tym wyższa efektywność i redukcja kosztów. Co więcej, cyfryzacja procesów serwisowych w terenie, ma szczególne znaczenie w branżach, w których technicy pracują nad długoterminowymi zadaniami, pozwalając na dokładniejsze śledzenie postępów i łatwiejsze reagowanie na potrzeby ad-hoc. Oprogramowanie do zarządzania usługami terenowymi staje się zatem nie tylko inwestycją w efektywność operacyjną, ale także kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej.
Wdrożenie: Axians Neo Solutions & Technology GmbH